Manager Online | News
 

Court acquits Supinya, ‘Thai Post’

By Ismail Wolff
16 March 2006 12:56
Bangkok Criminal Court yesterday dismissed a defamation suit brought against Supinya Klangnarong and the Thai Post by Shin Corp, the telecoms giant founded by caretaker Prime Minister Thaksin Shinawatra.

Shin Corp brought legal proceedings against Supinya and four Thai Post journalists for an article published in 2003 which quoted her as saying Shin Corp’s profits had soared because of favorable government policies.

In a case that is widely seen as a key test of freedom of expression in Thailand, the court ruled that Supinya’s comments had been made without malice, and dismissed all the charges against her and the Thai Post journalists.

“The first defendant [Supinya] made her comments with good faith and honesty, and did not intend to defame the plaintiff – or to tarnish its reputation, create hatred or insult the plaintiff, but rather, out of public interest. Therefore, the first defendant is not guilty,” the court said.

The judge added that the Thai Post journalists had simply reported Supinya’s comments and were therefore also acquitted.

The court said that Shin Corp, whose business interests lie in telecommunications and broadcasting frequencies, considered a national resource under the Constitution, should be open to criticism.

As the judge read out the verdict, which brings closure to the case that Shin Corp filed more than two years ago, dozens of Supinya’s supporters cheered.

“I am very happy,” said Supinya. “This is a great verdict, not just for me but for press freedom in Thailand.

“I have always pointed out that the government had a conflict of interests, and the court has proven that to be true today.”

Supinya and the Thai Post had refused an offer by Shin Court to settle out of court last month. Roby Alampay, executive director of the South East Asian Press Alliance, said yesterday’s court decision vindicated that decision.

“We have all tried to encourage Supinya not to compromise, and it was important today for the court itself to assert its independence and lay down important principles,” Alampay said.

Supinya said she had not decided whether to countersue Shin Corp.

“My feeling is that I would not want to go through legal proceedings again, but I haven’t decided yet. I have to wait and discuss my options to make sure I make the best decision.”

Shin Corp’s lead lawyer, Somporn Pongsuwan, left the courtroom after making another failed attempt to settle out of court with the defendants before the judge read out the court’s verdict, and was unavailable for comment.

Free press advocates said the acquittals showed that the judiciary remained neutral – despite persistent attempts by the Thaksin administration to undermine its independence.

However, media advocates said the battle for press freedom in Thailand is not over, and warned that the ruling may not deter politicians from taking out defamation suits against their critics.

Other observers said the verdict would put further pressure on the embattled caretaker prime minister, who is fighting to save his political career after weeks of street demonstrations calling for his resignation.

“This is another blow to Thaksin,” said Senator Nirun Phitakwatchara, who posted bail for Supinya in 2004, in reference to accusations of corruption being made against the former telecoms tycoon that were sparked by the sale by his family of their Shin Corp shares to Singapore’s Temasek Holdings.

Free press advocates from around the world said the yesterday’s verdict would give hope to others in the region.

“We tend to look westward to Thailand as a role model, and today’s verdict has sent a clear message to Cambodia and others in the region that courts can speak out independently [of governments] and defend the important right of freedom of expression,” Ou Virak, general-secretary of the Cambodia-based Alliance for Freedom of Expression, said outside the court yesterday.

Other news in this section
Thank you, we hope to return
Uncertainty clouds TRT’s future
188 days, and no closer to a real government
No briefing for diplomats on ‘bomb’
Court to decide fate of PAD seven tomorrow
เครื่องมือจัดการเว็บ
ส่งบทความนี้ต่อ
พิมพ์หน้านี้
ข่าวที่มีผู้ส่งมากที่สุด
จำนวนคนโหวต 3 คน
คุณเห็นด้วยกับข่าว/บทความนี้หรือไม่
เห็นด้วย ไม่เห็นด้วย
เห็นด้วย 3 คน
100 %
ยังไม่มีผู้ไม่เห็นด้วย
0 %
โปรดอ่านกฎกติกาก่อนแสดงความคิดเห็น
1. โปรดงดเว้น การใช้คำหยาบคาย ส่อเสียด ดูหมิ่น กล่าวหาให้ร้าย สร้างความแตกแยก หรือกระทบถึงสถาบันอันเป็นที่เคารพ
2. ทุกความคิดเห็นไม่เกี่ยวข้องกับผู้ดำเนินการเว็บไซต์ และไม่สามารถนำไปอ้างอิงทางกฎหมายได้
3. ทีมงานเว็บมาสเตอร์ขอสงวนสิทธิ์ในการลบความคิดเห็น โดยไม่ต้องชี้แจงเหตุผลใดๆ ต่อเจ้าของความคิดเห็นนั้น
4. เพื่อให้การแสดงความคิดเห็นเป็นไปตามกฎกติกาที่วางไว้ ทางผู้จัดการออนไลน์ได้ปรับปรุงระบบการกรองคำให้เข้มงวดยิ่งขึ้น กรุณารอสักครู่ ก่อนที่ความคิดเห็นของท่านจะถูกนำขึ้นแสดง
5. ผู้ร่วมแสดงความคิดเห็นสามารถร่วมตรวจสอบข้อความที่ไม่เหมาะสมได้ โดยการกดปุ่ม "แจ้งลบ" หรือส่งอีเมลแจ้งมาที่ cs@astvmanager.com หรือ cs.astvmanager@gmail.com ซึ่งทีมงานจะทำการตรวจสอบ และลบข้อความดังกล่าวโดยเร็วที่สุด หรืออย่างช้าภายใน 3 วันทำการ
เพื่อให้การแสดงความคิดเห็นเป็นไปตามกฎกติกาที่วางไว้ ทางผู้จัดการออนไลน์ได้ปรับปรุงระบบการกรองคำให้เข้มงวดยิ่งขึ้น กรุณารอสักครู่ ก่อนที่ความคิดเห็นของท่านจะถูกนำขึ้นแสดง
แสดงความคิดเห็นเพิ่มเติม
ชื่อ/e-mail ของคุณ : *
 
 *
  กฎกติกาการแสดงความคิดเห็นฉบับเต็ม
 
หนังสือพิมพ์: ASTV ผู้จัดการออนไลน์ | ASTV ผู้จัดการรายวัน | ASTV ผู้จัดการสุดสัปดาห์ | นิตยสารผู้จัดการ 360° | Positioning | ASTV News1
มุม: การเมือง | อาชญากรรม | คุณภาพชีวิต | ภูมิภาค | ต่างประเทศ | มุมจีน | iBiz Channel | Motoring
CyberBiz | วิทยาศาสตร์ | เกม | กีฬา | บันเทิง | Life on Campus | Celeb Online | ท่องเที่ยว | ธรรมะกับชีวิต | Multimedia
เว็บ: Asia Times | บุรพัฒน์ คอมมิคส์ | Mars Magazine | ทะเลไทย | คุยกับเว็บมาสเตอร์ | ติดต่อเรา
Privacy, Disclaimer and Intellectual Property Policy
All site contents copyright ©1999-2014